Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Syców: Przyjazna sześciolatkom

Beata Samulska
Jeszcze cztery lata temu do jedynki uczęszczało tylko jedno sześcioletnie dziecko, w przyszłym roku szkolnym powstanie kolejna klasa sześciolatków
Jeszcze cztery lata temu do jedynki uczęszczało tylko jedno sześcioletnie dziecko, w przyszłym roku szkolnym powstanie kolejna klasa sześciolatków Beata Samulska
Szkoła Podstawowa nr 1 im. III Tysiąclecia w Sycowie wzięła udział w drugiej edycji konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Mam 6 lat”, otrzymując wyróżnienie pani minister.

Pierwszy sześciolatek pojawił się w jedynce w 2009 roku. Rok później w klasach pierwszych było już pięcioro sześciolatków. W roku szkolnym 2011/2012 powstała pełna klasa. Obecnie w szkole uczy się 33 dzieci, które edukację rozpoczęły w wieku 6 lat – w klasie pierwszej - 8 , w klasie drugiej - 20, w klasie trzeciej - 5.
– Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz drugi ogłosiło konkurs „Mam 6 lat” – informuje dyrektor sycowskiej placówki Jolanta Trela. – Jego celem jest promowanie i upowszechnianie najciekawszych inicjatyw podejmowanych w kierunku zapewnienia dzieciom sześcioletnim przyjaznych warunków do edukacji szkolnej oraz prezentowanie umiejętności, jakie sześciolatek zdobył w I klasie. Jak zwykle nasi rodzice i ich dzieci podjęli po raz kolejny to wyzwanie. Przedstawiciele Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 1 im. III Tysiąclecia w Sycowie przygotowali niezwykle interesującą prezentację, w której przedstawili wszystkie działania związane z zapewnieniem jak najlepszych warunków do pracy z dziećmi sześcioletnimi. Ze zgromadzeniem materiałów nie było problemów, gdyż stwarzanie przyjaznych warunków zaczęło się u nas od pierwszych chwil pojawienia się pomysłu o obniżenie wieku szkolnego – zapewnia dyrektor. – Zdobywaliśmy konieczną wiedzę na ten temat oraz fundusze, bo zdawaliśmy sobie sprawę, że nie mogą to być działania jednorazowe i pospieszne. Rodzice docenili nasze starania i zaufali nam powierzając swoje sześcioletnie pociechy jako pierwszoklasistów. Uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w wieku 6 lat wraz z rodzicami wzięli udział w konkursie, przedstawiając w formie filmu, prezentacji i prac plastycznych temat „Mam 6 lat i potrafię”.

Nagroda dla Wiktora
Najciekawszą pracę przygotował Wiktor Bednarski, uczeń klasy II, prowadzonej przez panią Krystynę Turską. Prezentację multimedialną przygotował wraz ze swoimi rodzicami Pauliną i Marcinem. W swojej pracy pokazał to, czego w szkole nauczył się w ciągu minionego roku, a nacisk położył na samodzielność, koleżeńskość, wykorzystanie w codziennym życiu umiejętności matematycznych oraz zaradność życiową wypływającą z wiedzy szkolnej.
Za najbardziej interesującą prezentację umiejętności, jakie zdobył w klasie pierwszej, otrzymał nagrodę z rąk minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas, podczas wielkiej gali, która odbyła się 4 marca we Wrocławskim Teatrze Lalek.
Warto dodać, że nasza szkoła już po raz drugi uzyskała certyfikat „Szkoły przyjaznej dla sześciolatka”. – Jesteśmy bardzo dumni z naszych wszystkich sześciolatków – mówi Jolanta Trela. – Serdecznie dziękujemy rodzicom za ich zaangażowanie i pomoc w przygotowaniu prac konkursowych.

Poczucie bezpieczeństwa i akceptacji
1 września 2011 w sześciu szkołach podstawowych gminy Syców rozpoczęło naukę 31 dzieci sześcioletnich, w tym 21 w jedynce. Utworzona została dla nich osobna klasa. Tylko z Publicznego Przedszkola nr 3 im. Małego Księcia przeszła do szkoły prawie cała grupa sześciolatków.
– Każde dziecko to niepowtarzalna osoba – czytamy w sprawozdaniu przygotowanym przez dyrektor Jolantę Trelę. – Każde dziecko ma prawo do rozwoju zgodnie z jego potrzebami i możliwościami, w przyjaznej mu atmosferze. Zadaniem rodziców i nauczycieli jest stworzenie takiej przestrzeni edukacyjnej, która da im poczucie bezpieczeństwa i akceptacji,

co sprawi, że poznawanie świata będzie procesem radosnym i przynoszącym satysfakcję. Obecnie, w związku z reforma programową, rodzice stoją dodatkowo przed trudnym wyborem: w jakim wieku posłać dziecko do szkoły? Jako sześciolatka? Czy może dopiero za rok, jako siedmiolatka? Staramy się pomóc rodzicom w podjęciu decyzji, a ich dzieciom w łagodnym przejściu z przedszkola do szkoły. Podejmowane przez nas działania maja charakter kompleksowy. Rozpoczynają się już w przedszkolu, potem pomagamy dzieciom łagodnie przekroczyć „próg szkolny” i wspieramy je i ich rodziców przez cały okres edukacji w naszej szkole. Towarzyszymy naszym uczniom na kolejnych etapach edukacyjnych, badając losy naszych absolwentów.
Jakie działania podejmuje szkoła? Poprzez wprowadzenie programu adaptacyjnego dla przedszkolaków „Poznajmy się”, spotkania z rodzicami przyszłych klas pierwszych, kontakt z pierwszym nauczycielem, przygotowanie szkoły na przyjście sześciolatków, realizację programu adaptacji uczniów klas pierwszych w szkole oraz warsztaty dla rodziców – rozwijające ich wiedzę temat edukacji wczesnoszkolnej oraz kompetencje w zakresie wspomagania rozwoju dziecka.

Poznajmy się

Nauczyciele jedynki, mając świadomość, jak ważne jest łagodne wprowadzenie najmłodszych uczniów w świat szkoły, od szeregu lat prowadzą działania integracyjne

z przedszkolami. – Systematycznie współpracujemy z najbliższymi przedszkolami: Publicznym Przedszkolem nr 3 im. Małego Księcia oraz Niepublicznym Przedszkolem Sióstr Urszulanek, okazjonalnie z wszystkimi przedszkolami w gminie – informuje dyrektor szkoły. – W szkole powołany został zespól do spraw integracji z przedszkolami oraz opracowaliśmy program integracji „Poznajmy się”. Poprzez realizację tego programu pragniemy pokazać dzieciom, jak przyjaznym miejscem jest szkoła, zapoznać ich z nauczycielami i starszymi kolegami.

Zmiany w szkole
Na przyjęcie sześciolatków w szkole przeprowadzono wiele zmian. Wydzielone zostało jedno piętro dla klas I-III, na którym nie ma dzwonka, o przerwach decyduje nauczyciel w zależności od potrzeb dzieci, sale lekcyjne składają się z dwóch części (rekreacyjna i edukacyjna), wyposażone w półeczki dla każdego ucznia, meble dostosowane do wzrostu dzieci, także biblioteczki, zabawki, gry, kąciki przyrody, sprzęt audiowizualny. Pomieszczenia klas pierwszych wyposażone zostały w tablice interaktywne. Podczas zajęć dzieci korzystają z pracowni komputerowej przeznaczonej wyłącznie dla klas I-III, wyposażonej w laptopy dla każdego ucznia oraz tablicę interaktywną, z sali gimnastycznej, z salki do zajęć gimnastyki korekcyjnej. Po zajęciach dzieci mogą przebywać w dużej świetlicy oraz w sali do zabaw ruchowych wyposażonych w ramach rządowego programu „Radosna szkoła” (świetlica jest czynna od 7 do 16.
Do dyspozycji dzieci jest również stołówka szkolna, duży plac zabaw utworzony w ramach rządowego programu „Radosna szkoła”, kącik rekreacyjny (szkolne patio).
W trosce o zdrowie i prawidłowy rozwój dzieci szkoła uczestniczy w akcjach „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”.
Higienistka szkolna dba o profilaktykę: systematyczną fluoryzację zębów, badanie słuchu, wzroku, wad postawy.
Na terenie szkoły wybudowano „Miasteczka Ruchu Drogowego” – aby wdrożyć najmłodszych uczniów do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym.
Wszystkim uczniom placówka zapewnia warunki do wszechstronnego rozwoju, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami, otaczając ich opieką psychologiczna–pedagogiczną.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sycow.naszemiasto.pl Nasze Miasto