Wybierz region

Wybierz miasto

    Wratislawia Cantans. Tajemnice renesansu - sztuka ornamentacji - Syców

    Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła
    Syców, ul. Wałowa/6

    19:00 Niedziela, 13 września

    • 25zł

    Od poł wieku Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans jest najważniejszym festiwalem muzyki klasycznej w tej części Europy.
    Przed laty był jedyną szansą spotkania za żelazną kurtyną artystow światowej klasy. Dziś wybitni artyści przyjeżdżają do Wrocławia przygotowywać wspolne koncerty z zespołami Narodowego Forum Muzyki, organizatora festiwalu.

    Festiwalowe wydarzenia odbędą się rownież poza Wrocławiem aż 13 miejscach. Zapraszamy na koncerty festiwlu Wratislavia Cantans w regionie.

    ***

    13 Września (niedziela) godz. 19:30
    Kościoł Świętych Apostołow Piotra i Pawła ul. Wałowa 6, Sycow
    Tajemnice renesansu - sztuka ornamentacji - Sycow

    Wykonawcy:

    Marcel Peres – kierownictwo artystyczne
    Ensemble Organum
    Program:

    Tajemnice renesansu – sztuka ornamentacji (liturgiczne tradycje Bizancjum i Korsyki oraz renesansowe spojrzenie na chorał gregoriański)

    Leta devote (korsykański manuskrypt franciszkański, koniec XVI w.)
    Officium: Alleluia, ortus conclusus (chorał mozarabski, Toledo, koniec XV w.)
    Gloria in excelsis Deo (Tol. B fol.115)
    Benedictus es (Kantyk trzech młodzieńcow)
    Psallendo: In omnem terram exivit sonus eorum
    Epitre de Saint Paul Chant Byzantin (List św. Pawła, chorał bizantyjski, notacja ekfonetyczna po grecku)
    Le sette Galere (pieśń korsykańska, połowa XVI wieku, tradycja ustna)
    Alleluia: Videant paupers (chorał mozarabski, Toledo, koniec XV w.)
    Prologue de l’Evangile de St. Jean (Prolog Ewangelii wg św. Jana, tradycja rzymska)
    Oi ta Cherouvim (Hymn Cherubinow, tradycja bizantyjska, XVI w.)
    Paschalis admirabilis (korsykański manuskrypt franciszkański, koniec XVI w.)
    L'Alcudina (monodia bukoliczna pochodząca z wioski Zivaco)
    Tantum ergo (korsykański manuskrypt franciszkański, koniec XVI w.)
    Ensemble Organum, fot. archiwum zespołu

    Tego artysty nie mogło zabraknąć na jubileuszu festiwalu budowanego od początku wokoł muzyki wokalnej. Marcel Peres to człowiek, ktory na trwałe zmienił nasze postrzeganie tworczości średniowiecznej i renesansowej, ale przede wszystkim nasze myślenie o śpiewie.
    Peres wychodzi z założenia, że możemy zrekonstruować dawny sposob śpiewania, podpatrując kultury, ktore przez stulecia zmieniły się w niewielkim stopniu. Niestrudzone poszukiwanie nieprzerwanej tradycji śpiewu zaprowadziło go na Korsykę, do Syrii, mozarabskiej Andaluzji, Grecji. Interpretacja muzyki dawnych wiekow musi – zdaniem członkow Ensemble Organum – uwzględniać mentalność i pamięć historyczną danej społeczności. Na Korsyce Peres odnalazł miejscową odmianę chorału zapisaną w manuskryptach franciszkańskich z XVII i XVIII wieku – śpiew, ktory zachował się w niemal niezmienionej formie od średniowiecza. Wyspa sprzyja izolacji kultury.
    Jesteśmy przyzwyczajeni do wygładzonego chorału gregoriańskiego angielskich chorow, ktore śpiewają, jakby nie chciały uszkodzić muzealnego eksponatu. Ensemble Organum melizmatami „wwierca” treść pieśni w umysł (i serce) słuchającego, śpiewacy przerysowują akcenty, podkreślają wspołbrzmienia grup społgłosek, stosując ostre kontrasty, nie pozwalają słuchać obojętnie. Myli się ten, kto upatrywałby w tych działaniach czczej zabawy. „Sztuka ornamentacji, należycie opanowana – mowi Peres – otwiera ducha na wielorakie rezonanse tekstu, (…) bo każde słowo jest cyzelowane, szlifowane niczym szlachetny kamień, w ktorym każda faseta oddaje blask padających na nią promieni światła.”

    O ile wiele spośrod koncertow jubileuszowej edycji ma charakter świętowania, o tyle u Ensemble Organum będziemy mieć do czynienia z celebracją każdego pojedynczego dźwięku. „W ornamencie przejawia się wiedza, a zatem kompetencja śpiewaka (…) Ornament czyni rzemieślniczą interpretację aktem kreatora” (Peres). Oczywiście można kwestionować wyniki, a nawet przesłanki badań muzykologicznych Peresa. Spor jest wpisany w ruch wykonawstwa muzyki dawnej, czyli po prostu we wszelką szczerą sztukę, co dobrze pokazuje pięćdziesiąt lat historii Wratislavii. Jednak nie można zaprzeczyć, że kreacja Ensemble Organum to zdecydowana wypowiedź artystyczna. Konkretna i z mocą.

    Imprezy i Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.

    Zgłoś wydarzenie do moderacji

    Ilość znaków do wykorzystania: 140

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w Polityce Prywatności. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!

    Czy mógłbyś zostać telepracownikiem? Sprawdź w naszym quizie