Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak funkcjonuje sycowska Przychodnia w czasie pandemii? W jaki nowy sprzęt jest wyposażona?

Beata Hadas-Haustein
Beata Hadas-Haustein
Screenshot z fp Syców Oficjalny Profil na FB
Od dwóch tygodni w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Przychodnia w Sycowie działa zaawansowany monitoring oparty na technologiach termowizji oraz detekcji twarzy - poinformował dyrektor placówki Piotr Nogala. Sprawdź, jak Przychodnia funkcjonowała od marca.

Zaawansowane algorytmy AI monitorują twarze osób wchodzących do przychodni i w czasie rzeczywistym monitują o braku maseczki na twarzy – poinformował sycowski magistrat. – System wychwytuje nawet osoby mające niezakryty nos. Druga kamera termowizyjna mierzy temperaturę i alarmuje, kiedy jej wysokość jest przekroczona powyżej ustalonego limitu. System może jednocześnie monitorować nawet do 20 osób, a droga pacjenta w przychodni zawsze kieruje go w pierwszej kolejności do automatycznego badania.

– Ten sprzęt ułatwia nam diagnozowanie pacjentów – wyjaśnił Piotr Nogala. – Kupiliśmy kamerę po to, by wyręczyć pracownika, który do końca czerwca stał w miejscu przyjmowania pacjentów. Nie stac nas na to, by pracownik zajmował się tylko mierzeniem temperatury pacjentom i sprawdzaniem, czy posiada obowiązkową maseczkę. Aktualnie pacjent może wejść do Przychodni tylko przez główne wejście od ulicy Wrocławskiej. Potem udaje się do rejestracji, a tam musi wypełnić ankietę, z którą udaje się do lekarza. Zakup tego sprzętu wiąże się też z naszymi przygotowaniami do okresu jesienno-zimowego, o którym szeroko się teraz mówi - iż czeka nas wzrost zachorowań na covid. Przygotowujemy gabinet lekarski dla pacjentów z podejrzeniem zarażenia koronawirusem - znajduje się on w dawnej wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego z wejściem od strony parkingu i ulicy Daszyńskiego. Tam kierowani będą w pierwszej kolejności pacjenci, u których wychwycona zostanie podwyższona temperatura. Takim gabinetem był dotąd dawny gabinet dermatologiczny, z osobnym wejściem. Tam trafiały osoby z podejrzeniem covid-19. Dermatologia też musi pracować, dlatego podjęliśmy decyzję o remoncie nowego pomieszczenia przeznaczonego na ten cel - izolowania pacjentów podejrzanych o covid.

Dyrektor zaapelował do osób, które mają podwyższona temperaturę, duszności, kaszel, by nie przychodziły do Przychodni i nie narażały innych na ewentualne zarażenie, tylko telefonicznie zgłaszały się do lekarza. Każdy pacjent musi wypełnić ankietę, musi przyjść w masce. Osoby chore lub z kontaktu z osobami w kwarantannie nie mogą przychodzić do Przychodni, nie mogą poruszać się po mieście. Osoby nieprzestrzegające tego mogą narażać Przychodnię na zamknięcie, a tego nikt by nie chciał.

Wielka pomoc mieszkańców

Dyrektor Piotr Nogala podsumował sytuację w Przychodni w pierwszych miesiącach pandemii: – SPZOZ Przychodnia w Sycowie od rozpoczęcia epidemii pracował bez przerwy w godzinach, które wcześniej obowiązywały. Zgodnie z zaleceniami uruchomiono teleporady, rozpoczęto sprawdzanie pacjentów przy wejściu do przychodni mierząc temperaturę oraz wypełniając ankiety.

W celu zminimalizowania zagrożenia dla funkcjonowania przychodni w poradni dermatologicznej zrobiono poradnię infekcyjną, gdzie byli i są jeszcze kierowani pacjenci z gorączką, kaszlem - pacjenci infekcyjni. Uruchomienie tej poradni w tym miejscu było podyktowane tym, aby odizolować potencjalnie chorych od całej przychodni, z uwagi na oddzielne wejście do poradni.

Przygotowanie takiego miejsca było trafną decyzją, gdyż w podejrzanych przypadkach, a takie były, była zamykana tylko ta poradnia na czas dezynfekcji. Lekarz pracujący w tej poradni był i jest w odpowiedni sposób przygotowany na takie sytuacje.

Przychodnia zakupiła: dodatkowe telefony na teleporady, dozowniki na płyny dezynfekcyjne , środki ochrony indywidualnej dla personelu, termometry, ozonator oraz zamontowała osłony w rejestracjach.

Przychodnia w pozostałej części przychodni działała normalnie - część lekarzy udziela teleporad a część przyjmuje pacjentów tradycyjnie.

Pacjenci którzy potrzebowali lub potrzebują leki, a nie muszą przyjść do lekarza, mogą składać wnioski o recepty elektronicznie , papierowo przy wejściu do przychodni do zmontowanej skrzynki.
E-recepta umożliwiła nam przekazywanie recept-kodów do recept telefonicznie, co ograniczyło i ogranicza przychodzenie pacjentów do przychodni – wylicza dyrektor.

– Przychodnia, tak jak wcześniej wspomniałem, działała i działa normalnie, z takimi ograniczeniami, jak: zmniejszono ilość dni pracy laboratorium, pracowni RTG, nie działały - stomatologia, ortodoncja, psychiatria, dermatologia oraz neurologia, ale od maja, oprócz stomatologii, poradnie zaczęły pracować – informuje Piotr Nogala.

– Należy w tym miejscu powiedzieć, że przychodnia mogła normalnie działać w tym trudnym czasie dzięki ludziom dobrej woli - osobom fizycznym i właścicielom firm, gdyż wspomogli nas w środki ochrony indywidualnej: maseczki, rękawiczki, fartuchy, przyłbice, kombinezony, w środki dezynfekcyjne czy poprzez wypożyczenie ozonatora – wymienia dyrektor. – Oprócz tych osób w pomoc dla funkcjonowania przychodni włączyły się władze miasta, które również przekazywały takie środki oraz środki finansowe na ich zakup jak i na zakup urządzenia do oczyszczania powietrza w poradni infekcyjnej.

– W tym miejscu należy gorąco podziękować tym osobom za bezinteresowną ofiarność i pomoc, która pozwoliła znacznie ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa, pracować przychodni w miarę bezpiecznych warunkach, a taka Państwa postawa utwierdziła nas w przekonaniu, że w trudnych chwilach zagrożenia bezpieczeństwa można zawsze liczyć na solidarną i bezinteresowną pomoc innych osób i instytucji – wyraził wdzięczność dyrektor.

OTO DARCZYŃCY:

  • P.H.P. Agro-Efekt Sp. z o.o - S. Ścieszka
  • Pro AscoBlock Sp. z o.o. - K.Jasik
  • ZPH Dariusz Klimza
  • Prometal K. Kuczyński
  • Puszman Meble
  • Beata Niwa Pphu-Betina
  • PPUH Ekoplast Paweł Biernacki
  • Kar Fab
  • Iwona Pierzchała Usługi Krawieckie
  • Myjnia - Mariusz Kłosek
  • WERSAL Jankowy
  • Grupa Chronię Medyka Moto Wolontariusze
  • Polskie Krawcowe w Akcji
  • Rycerze w Akcji
  • Arkos Trębaczów
  • Przedszkole nr 1 im.Koszałka Opałka w Sycowie
  • TerMedis
  • AG-Bud Krystian Korus
  • Dorota Relska, Marta Kania, Iwona Lamek, Agnieszka Cichalewska, Jacek Rumniak, Dominik Łukaszczyk, Anna Jabłońska, Alfred Laskowski, Lidia Karwacka, Anna Michalska

Dużo mniej porad w początkowej fazie pandemii. Nieprzyjemne sytuacje

– W okresie pandemii - od marca do maja przychodnia przyjęła w poradni dziecięcej o połowę mniej pacjentów w stosunku do ubiegłego roku a w poradni dla osób dorosłych porad udzielono o 7 procent mniej, w tym odnotowano tylko 20 procent wizyt osobistych. W ostatnim okresie te proporcje się zmieniają – informuje dyrektor. – Do poradni w mniejszy stopniu przychodzą osoby starsze, gdyż korzystają one z teleporad i z recept zdalnych. Współpraca z pacjentami w większości była i jest bardzo dobra, pacjenci rozumieją sytuację i stosują się do wymogów. Oczywiście były sytuacje nieprzyjemne dla przychodni, np. zarzucano nam, że jesteśmy zbyt otwarci a w okolicznych przychodniach jest wszystko zamknięte. Kolejna trudna rzecz to zatajanie prawdy w ankietach, co mogło spowodować zamknięcie przychodni w momencie stwierdzenia koronawirusa. Pracownicy przychodni zawsze będą zdania, że przychodnia musi pracować, gdyż w momencie pojawienia się koronawirusa nie zniknęły inne choroby i należy wszystkich pacjentów w miarę możliwości przyjmować.

– Za ten miniony okres chciałbym bardzo podziękować wszystkim pracownikom za ciężką pracę i zaangażowanie, chociaż również, tak jak wszyscy, mieli obawy i lęki. Tylko dzięki nim przeszliśmy ten okres bez większych problemów – zaznacza Piotr Nogala. – W tym miejscu muszę również podziękować oleśnickiemu sanepidowi z dobrą współpracę.

Bądź z nami na bieżąco. Informacje z Sycowa i regionu na FB:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto