Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak zorganizowana jest pomoc medyczna w sycowskiej Przychodni? (FILM) AKTUALIZACJA

Beata Hadas/KLO
O aktualnej sytuacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sycowie porozmawialiśmy z dyrektorem placówki Piotrem Nogalą, który odpowiada na wątpliwości naszych Czytelników. UWAGA: od wczoraj przy wejściu głównym znajduje się skrzynka, w której można pozostawić wnioski o recepty!

Przypomnijmy, dyrektor Piotr Nogala potwierdza, że placówka pracuje cały czas. - Pracujemy normalnie, pacjentów przyjmujemy głównie telefonicznie. W Przychodni jest wyznaczony jeden lekarz do przyjęć indywidualnych, jest także jeden w poradni dermatologicznej dla pacjentów infekcyjnych - mówi nasz rozmówca. Co z receptami i skierowaniami? Jak przyznaje Nogala, placówka stara się wydawać je elektronicznie lub telefonicznie. Zapytaliśmy także o pozostałe usługi wykonywane w przychodni. - Laboratorium działa u nas trzy dni w tygodniu, RTG do południa - mówi.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sycowie otrzyma od gminy dodatkowe 20 000,00 zł na walkę z koronawirusem. Od dyrektora placówki Piotra Nogali uzyskaliśmy informację, na co zostaną przeznaczone pieniądze. – Planujemy zakupić m.in. jednorazowy sprzęt, tj. maseczki, fartuchy, ochraniacze, okulary. Fundusze przeznaczymy także na środki dezynfekujące dla pacjentów i personelu, środki dezynfekujące do pomieszczeń, także na zabudowę rejestracji ogólnej i dziecięcej.

Przypomnijmy też, iż w celu ograniczenia kontaktu między pacjentami w Przychodni zostały uruchomione numery telefonów do lekarzy, którzy mogą przepisać recepty, skierowania, zwolnienia lekarskie lub udzielić informacji bez wizyty w Przychodni.

Numery telefonów dostępne są na stronie internetowej Przychodni: www.spzozprzychodnia.pl/recepta/
Można dzwonić:

Poradnia Ogólna: 509 190 822, 574 368 432, 574 368 425 – w godz. od 8.00 do 13.30
574 368 426 – w godz. od 8.00 do 17.30
Poradnia Dziecięca: 574 368 433 – w godz. od 8.00 do 17.30

Do odwołania w sycowskiej Przychodni obowiązują następujące zasady:

• pacjenci powinni unikać osobistych wizyt w poradni
• osoby wymagające konsultacji z lekarzem zostaną umówione na teleporadę przez telefon, podczas której lekarz zdecyduje o konieczności osobistej wizyty w poradni
• recepty prosimy zamawiać telefonicznie lub przez stronę internetową www.spzozprzychodnia.pl/recepty/
• numery telefonów dostępne są na stronie internetowej www.spzozprzychodnia.pl

Wprowadzenie tych zasad jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich pacjentów oraz ciągłego funkcjonowania Przychodni.

Piotr Nogala apeluje do wszystkich mieszkańców, aby zwiększyli swoją świadomość w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. - Ludzie często okłamują lekarzy i mówią, że nic im nie dolega - mówi Nogala. - To może tylko pogorszyć trudną obecnie sytuację - dodaje.

Czytelnicy piszą...

Piszę do Państwa z prośbą o poruszenie bardzo ważnego tematu w tym trudnym czasie - napisała do nas Czytelniczka. – Jak wszystkim wiadomo, powinniśmy zostać w domu, ale i na to nasi mieszkańcy znaleźli sposób, bo skoro większość miejsc zamknięta, to pozostaje przychodnia. Byłam dzisiaj zmuszona udać się do przychodni i z niepokojem stwierdza, że takiego skupiska ludzi już dawno nie widziałam. Żadnych wytycznych dla pacjentów, żadnych ograniczeń, żadnych podziałów: tu zdrowi a tam chorzy. Najsmutniejsze jest to, że po rozmowie z kilkoma osobami okazało się, że tak jest codziennie i większość tych osób mimo to przychodzi, bo nie ma co robić, a przecież receptę czy inną konsultację można załatwić telefonicznie, ale po co, lepiej posiedzieć na poczekalni pełnej ludzi, nie myśląc o sobie i innych, zwłaszcza o personelu, który codziennie jest narażony.

Dyrektor Piotr Nogala tak odpowiada Czytelniczce: – Bardzo mi przykro , że osoby tak łatwo opisują sytuację. Pragnę poinformować ,że przychodnia podzielona jest na dwie strefy: jedna dla osób z infekcjami -wejście do poradni dermatologicznej oraz główne wejście dla pozostałych osób. Przy wejściu głównym stoi pielęgniarka która sprawdza temperaturę, przeprowadza wywiad a pacjent wypełnia ankietę,może wypisać wniosek na receptę i wrzucić ją do urny. Lekarze działają na dwa sposoby: część udziela porad telefonicznie z wypisaniem e-recept, skierowań i zwolnień, a druga część przyjmuje pacjentów z objawami nieinfekcyjnymi -pamiętajmy, że pacjenci dalej chorują na swoje choroby, epidemia tego nie zmieniła. Oprócz lekarzy rodzinnych, pracują specjaliści - tak jak w poniedziałek - okulistka, neurolog, dermatolog (w szczególności przyjmują pilne, urazowe osoby, których teraz jest więcej, chyba ze względu na obecność w domach - częściej dochodzi do wypadków i urazów). Pragnę poinformować, że jesteśmy jedyną przychodnią, w której pacjenci z urazami mogą dostać pomoc. Co do zabezpieczenia personelu, to każdy pracownik posiada maseczki, fartuch jednorazowy tam, gdzie jest o potrzebny,rękawice, a nawet okulary ochronne. Pacjent przychodzący do przychodni ma dostęp do płynów dezynfekcyjnych a infekcyjny również dostaje maseczkę, a jak wiemy to jest towar deficytowy. Tak dzisiaj (poniedziałek) na poczekalni w pewnym momencie było około 12 pacjentów, gdzie zawsze jest około 40. Przechodząc przez przychodnię zwracałem pacjentom uwagę często, jak również robiły to pielęgniarki, aby nie stać przy drzwiach i się gromadzić, bo każdy zostanie przyjęty przez lekarza, ale jacy pacjenci są, to każdy wie. Zapraszam do przychodni, aby to, co opisałem, zweryfikować.

Dyrektor dodaje ponadto, że chętnie zamknie Przychodnię dla grup pacjentów i będzie wpuszczał po jednym, by nie dochodziło do gromadzenia się osób. Pyta jednak - czy o to nam chodzi?

Zmiany w organizacji opieki są konieczne

Piotr Nogala poinformował nas, że 24 marca 2020 r. pojawił się komunikat dla świadczeniodawców udzielających świadczeń w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna i ambulatoryjna opieka specjalistyczna. Oto pełna treść tego komunikatu:
Dyrektor DOW NFZ Zbigniew Terek przypomina, że na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 roku sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, zarządzenia nr prezesa NFZ z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie warunków zawierania i realizacji świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz postanowień umowy o udzielanie świadczeń zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia świadczeniodawca zapewnia dostępność do świadczeń: lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.

Świadczeniodawca udzielający świadczeń z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej zobowiązany jest udzielać świadczeń zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do umowy. Zgodnie z § 9 ust. 5 Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w przypadku braku możliwości udzielania świadczeń, którego nie można było wcześniej przewidzieć, świadczeniodawca Dolnośląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia niezwłocznie powinien powiadomić oddział wojewódzki Funduszu o tym zdarzeniu.

Należy jednak przypomnieć, że powyższa norma zobowiązuje świadczeniodawcę do niezwłocznego podjęcia czynności w celu zachowania ciągłości udzielania świadczeń.

Tym samym, w celu zachowania ciągłości, a jednocześnie uwzględniając ryzyko transmisji zakażenia COViD-19, świadczeniodawca powinien niezwłocznie dokonać zmian w organizacji przyjęć, umożliwiających kontynuację udzielania świadczeń za pomocą systemów teleinformatycznych lub innych systemów łączności oraz osobiście w sytuacjach tego wymagających.

Jednocześnie Centrala NFZ zwraca uwagę, że teleporady mogą być udzielane wyłącznie w sytuacji, gdy ocena stanu zdrowia i zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego.

W związku z powyższym, niedopuszczalne jest bezpodstawne całkowite zamykanie miejsc udzielania świadczeń, a tym samym pozbawianie pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej lub ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Efektem takiego postępowania jest wzrost liczby osób zgłaszających się do Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i Izb Przyjęć, co zwiększa ryzyko transmisji infekcji COViD-19 na personel medyczny i pacjentów.

Oddziały Wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia na bieżąco monitorują sytuację i reagują w przypadku jakichkolwiek trudności z dostępem pacjentów do świadczeń medycznych. W sytuacji rażącego naruszenia warunków realizacji umów, w szczególności związanego z nieuzasadnionym ograniczeniem dostępu do świadczeń dla pacjentów pilnie potrzebujących pomocy, Dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich oraz pracownicy Terenowych Oddziałów Kontroli będą niezwłocznie reagować zgodnie z dostępnymi procedurami.

Wyjątkiem od powyższej opisanych zasad udzielania świadczeń jest czasowe zamknięcie placówki polecone przez służby sanitarno-epidemiologiczne.

Urzędnicy z sycowskiego magistratu napisali na oficjalnym profilu Sycowa na FB: – Epidemia koronawirusa jest wyzwaniem dla całego społeczeństwa. Należy jednak pamiętać, że inne choroby i dolegliwości nie ustały. Mając to na względzie, starajmy się przestrzegać wszystkich rekomendacji i zaleceń, jakie są wprowadzone w SPZOZ w Sycowie.

OTO APEL DYREKTORA PRZYCHODNI PIOTRA NOGALI:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto