Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jeszcze linia kolejowa 181 nie umarła

Redakcja
Możliwość podróżowania pociągiem do stolicy Dolnego Śląska mogłaby być ciekawą alternatywą dla studentów
Możliwość podróżowania pociągiem do stolicy Dolnego Śląska mogłaby być ciekawą alternatywą dla studentów Zbyszek Rybczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zastanawiają się nad modernizacją i przywróceniem do ruchu odcinka linii 181 Kępno-Oleśnica. To mogłoby stworzyć szansę na reaktywację połączeń kolejowych z Wielunia do Wrocławia

Kilka lat temu dużo zaczęło się mówić o możliwym przywróceniu ruchu pociągów pasażerskich na trasie z Wielunia do Wrocławia. W celu promocji idei reaktywacji w 2011 roku trasę z Dolnego Śląska do stacji Wieluń-Dąbrowa pokonał pociąg z zabytkowymi wagonami, a przewoźnik Frightliner wyraził wstępne zainteresowanie obsługą regularnych połączeń. W walkę o reaktywację połączenia zaangażowali się samorządowcy, internetową petycję "podpisało" już ponad 2.700 osób, jednak ostatnio temat jakby ucichł. Tymczasem pojawiają się doniesienia, że kolej zastanawia się nad rewitalizacją odcinka linii 181 Kępno-Oleśnica i przywróceniem go do ruchu.

- Gdy tylko się o tym dowiedziałem, osobiście udałem się do pani Józefy Majerczak, członka zarządu PKP PLK, z zapytaniem, czy są to realne plany, czy może tylko element kampanii wyborczej. Uzyskałem odpowiedź, że rzeczywiście rozważana jest możliwość rewitalizacji odcinka Oleśnica-Kępno. Pojawiły się bowiem dodatkowe środki unijne. Moim zdaniem to bardzo potrzebna inwestycja, która rozwiązałaby wiele problemów i otworzyła nowe możliwości - mówi Stanisław Kokot, wieluński działacz Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność".

Ruch pasażerski na niezelektryfikowanym odcinku z Oleśnicy do Kępna zawieszono w 2002 r. Obecnie jest formalnie wyłączony z ruchu. O możliwej jego rewitalizacji poinformował Rynek Kolejowy.

- Analizujemy możliwość przywrócenia ruchu pociągów na linii 181, na odcinku Kępno-Oleśnica, m.in. w kontekście niezbędnych na ten cel środków. Przywrócenie ruchu pociągów na tym odcinku uwzględnia sytuację na sieci kolejowej w zakresie prowadzonych prac oraz planowanego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych. Udrożnienie odcinka Kępno-Oleśnica zwiększyłoby możliwości prowadzenia ruchu pociągów m.in. w czasie przebudowy sąsiednich linii oraz w sytuacjach, gdy obecne linie byłyby np. z przyczyn zewnętrznych, czasowo zamknięte - mówi "RK" Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Branżowy portal zwraca uwagę, że jeszcze niedawno linia znajdowała się w dobrym stanie technicznym. Na prawie całym 45-kilometrowym odcinku Kępno-Oleśnica prędkość wynosiła 80 km/godz. Stąd wniosek, że skala prac remontowych nie byłaby prawdopodobnie zbyt duża.

"RK" pisze, że zmodernizowana trasa stanowiłaby atrakcyjną alternatywę przede wszystkim dla pociągów towarowych, kursujących do i z Dolnego Śląska. Z punkt widzenia mieszkańców i samorządowców naszego regionu rewitalizacja jest jednak istotna o tyle, że mogłaby otworzyć drogę do wznowienia ruchu pasażerskiego z Wielunia do Wrocławia. Regularne kursy mogłyby stać się ciekawą alternatywą m.in. dla licznej grupy osób, które studiują w stolicy Dolnego Śląska.

Sama rewitalizacja linii to jednak nie wszystko. Musiałby się znaleźć chętny do zorganizowania i sfinansowania połączeń na trasie, która przebiega przez teren trzech województw. Może dolnośląskie? Widać, że tamtejsze władze są zainteresowane rewitalizacją odcinka Oleśnica-Kępno. Inwestycja ta znalazła się w przyjętym pod koniec lipca przez zarząd województwa wykazie 44 przedsięwzięć priorytetowych dla Dolnego Śląska, które miałyby być realizowane w latach 2014-2020. Koszt rewitalizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Oleśnica-Kępno oszacowano na 100 mln zł.

O wykorzystaniu linii 181 mówi się też w szerszej perspektywie. Zdaniem Stanisława Kokota, na bazie tej nitki można by w przyszłości stworzyć alternatywne połączenie Dolnego Śląska z Łodzią i Warszawą. Takie pomysły rodzą się w związku z planami budowy nowej drogi żelaznej Wieluń-Złoczew-Bełchatów. Linia ta miałaby służyć nie tylko do transportu węgla brunatnego z przyszłej odkrywki pod Złoczewem, ale też stworzyć nowe możliwości uruchomienia połączeń pasażerskich, m.in. z aglomeracją łódzką (z wykorzystaniem linii 131 do Zduńskiej Woli).

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto