Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most na Nogacie w Malborku: GDDKiA odpowiada na pismo zaniepokojonych mieszkańców

Redakcja
Fot. Urząd Miasta Malborka
GDDKiA w Gdańsku odpowiada na pismo mieszkańców Malborka, pod którym podpisało się 1306 osób. Autorzy listu wyrazili w nim swoje obawy związane ze stanem mostu na Nogacie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku w odpowiedzi na wniosek/interpelację mieszkańców Malborka, zgłaszających zaniepokojenie stanem technicznym mostu w ciągu drogi krajowej nr 22 w km 357+384 przez rzekę Nogat w m. Malbork (pismo z dnia 06.02.br.) przedstawia poniżej swoje stanowisko.

Zgodnie z wynikami przeprowadzonych przez pracowników Oddziału corocznych, okresowych kontroli obiektu, stwierdzić należy, że po blisko 65-letniej eksploatacji, znajduje się on w dostatecznym stanie technicznym. W ostatnim protokole okresowej kontroli rocznej przeprowadzonej w lipcu 2011 r., ocena średnia obiektu (w skali ocen od 0 do 5), określona na podstawie ocen stanu technicznego poszczególnych elementów konstrukcyjnych ustroju nośnego i podpór, czyli tych elementów, które mają bezpośredni wpływ ma bezpieczeństwo konstrukcji i użytkowników, wynosi 3,18.

Stwierdzone uszkodzenia spowodowane długim czasem eksploatacji obiektu oraz zastosowaniem w trakcie jego budowy materiałów o jakości i trwałości odbiegających od dzisiejszych wymagań, nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa konstrukcji, nie zagrażają bezpieczeństwu ruchu publicznego, nie stwarzają zagrożenia katastrofą budowlaną, mają natomiast zasadniczy wpływ na trwałość określonych elementów obiektu.
Wszystkie lokalne zarysowania oraz odspojenia otuliny betonowej w elementach ustroju nośnego (w tym również te pokazane na zdjęciach mieszkańców Malborka) nie wynikają z przeciążenia konstrukcji (przekroczenia naprężeń).
Stwierdzone (co trzeba wyraźnie podkreślić - typowe dla tego typu starych konstrukcji) uszkodzenia w miejscach wyeksponowanych konstrukcji, narażonych na długotrwałe, bezpośrednie oddziaływanie m.in. zmiennych warunków atmosferycznych (w tym miękkie wody opadowe i wahania temperatury), soli stosowanych do zimowego utrzymania dróg, spalin silników samochodowych czy wpływ środowiska (w zakresie np. zmiennej wilgotności), wynikają przede wszystkim z powierzchownej korozji betonu oraz korozji prętów zbrojeniowych.
Eksploatowany przez wiele dziesiątków lat beton tracąc swoje pierwotne cechy (w tym naturalne zdolności ochronne w stosunku do stali) powoduje, że stal zbrojeniowa (a zwłaszcza znajdujące się najbliżej wyeksponowanej powierzchni betonu pręty narożne w belkach głównych oraz strzemiona nieposiadające otuliny) pokrywając się warstwą produktów korozji zwiększają swoją objętość, powodując charakterystyczne podłużne, równoległe do prętów, pęknięcia i lokalne odspojenia cienkiej, przypowierzchniowej warstwy betonu. Zachodzi proces, który można scharakteryzować, jako rozsadzające działanie produktów korozji.

W trakcie szczegółowej inspekcji od spodu przęseł ustroju nośnego (dźwigarów, przegubów oraz poprzecznic), przeprowadzonej wiosną 2010 r. z wykorzystaniem specjalistycznego pojazdu z podnośnikiem wyposażonym w kosz roboczy, nie stwierdzono żadnych niepokojących, niebezpiecznych dla konstrukcji uszkodzeń typu, np. rysy prostopadłe do osi belki w strefach największych momentów zginających czy rysy ukośne w strefach przypodporowych, które mogłyby świadczyć o przekroczeniu przez główne naprężenia rozciągające wytrzymałości betonu na rozciąganie.

PRZECZYTAJ TAKŻE: MIESZKAŃCY OBAWIAJĄ SIĘ O STAN MOSTU NA NOGACIE
Chcąc rozwiać ewentualne wątpliwości mieszkańców Malborka, co do obiektywizmu pracowników wykonujących kontrole obiektu i będących jednocześnie na etacie Oddziału, informujemy, że Pomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Gdańsku, w trakcie ostatniej kontroli utrzymania drogi krajowej nr 22 na odc. Czarlin - granica województwa pomorskiego, przeprowadzonej w dniach 11 i 12 sierpnia 2011 r., w przypadku kontrolowanych obiektów inżynierskich (w tym mostu przez rz. Nogat w Malborku) nie stwierdził żadnych nieprawidłowości w wypełnianiu obowiązków nałożonych na GDDKiA Oddział w Gdańsku (jako zarządcę obiektu) w rozdziale 6 ustawy Prawo budowlane.

Pragniemy podkreślić z całą stanowczością, że nie jesteśmy zainteresowani „maskowaniem starych rys i pęknięć" w celu ich ukrycia. „Ślady świeżej zaprawy cementowej" zauważonej w kilku miejscach na ustroju nośnym, wykonane zostały w trakcie ostatniego remontu obiektu, który miał miejsce w 1997 r. Ze względu na dostępne wówczas, ograniczone środki finansowe, możliwość realizacji robót jedynie metodą „połówkową", zakres przedmiotowego remontu ograniczony został jedynie do pomostu, obejmując wymianę warstw nawierzchniowo-izolacyjnych, wymianę elementów wyposażenia (krawężników, balustrad, barier ochronnych, dylatacji, elementów odwodnienia) oraz ograniczonego remontu przyczółków. Zakres robót został wówczas tak zaplanowany (i wykonany), aby w przyjętym okresie użytkowania (określonym na 10-15 lat, liczonych od daty remontu do czasu planowanej budowy nowego mostu), przy zachowaniu odpowiedniego poziomu utrzymania, zapewniona była trwałość poszczególnych elementów konstrukcyjnych rozumiana, jako zdolność użytkowania wyremontowanego obiektu przy zachowaniu jego cech eksploatacyjnych i wytrzymałościowych.

GDDKiA Oddział w Gdańsku informuje jednocześnie, że mając świadomość dostatecznego stanu technicznego obiektu, w wieloletnim planie Oddziału (obejmującym lata 2012-2017), przy założeniu wybudowania w latach 2014-2015, w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego mostu, obiektu nowego, istniejący most przewidziany został do remontu generalnego w roku 2016. W ramach tego remontu, oprócz przywrócenia walorów estetyczno-użytkowych obiektu, przewiduje się dostosowanie jego pomostu do nowych warunków, które wynikną z wybudowania obiektu nowego (chodzi m.in. o wprowadzenie na obiekt jednokierunkowego ruchu samochodowego oraz pozostawienie jednego chodnika dla pieszych).


Robert Marszałek,
dyrektor GDDKiA Oddział w Gdańsku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto