Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pytanie Czytelnika o budowę świetlicy w Stradomi Wierzchniej. Radny Marian Lempert dziękuje burmistrzowi

Beata Hadas-Haustein
Beata Hadas-Haustein
Radny Marian Lempert na ostatniej sesji podziękował burmistrzowi za realizację budowy świetlicy w Stradomi Wierzchniej, choć wcześniej bardzo krytykował go za zerwanie umowy z firmą pana Damiana Maryniaka
Radny Marian Lempert na ostatniej sesji podziękował burmistrzowi za realizację budowy świetlicy w Stradomi Wierzchniej, choć wcześniej bardzo krytykował go za zerwanie umowy z firmą pana Damiana Maryniaka Fot. Beata Hadas
Za naszym pośrednictwem podczas sesji Rady Gminy 29 czerwca 2020 r. Czytelnik zadał kilka pytań wiceburmistrzowi Sycowa Arturowi Drzyzdze dotyczących budowy świetlicy wiejskiej w Stradomi Wierzchniej.

Pytania brzmiały tak:W dokumentacji projektowej budowy świetlicy wiejskiej w Stradomi Wierzchniej został wymieniony pustak ścienny ceramiczny Porotherm. Czy nie jest to złamanie art. 29 ust. 3 Ustawy Prawo zamówień publicznych, cytat: „Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy >lub równoważny<”.
Wykonawca, jak widać na zdjęciu udostępnionym na stronie FB Sycowa wykorzystał pustaki ścienne ceramiczne Cerpol. Czy inwestor wyraził zgodę na zamianę producenta pustaków? Czy nie będzie to miało wpływu na parametry ścian, np. przenikanie ciepła itp. Czy zmieniła się przez to wycena tej pozycji? Czy Inwestor wyraził zgodę na zmianę nadproży żelbetowych na prefabrykowane? Czy nastąpiła przez to przecena tych elementów? Czy zostało to uzgodnione z projektantem?
Na spotkaniu komisji burmistrz poinformował o dodatkowej kwocie 120 000 zł przeznaczonej na świetlicę. Poinformował, że wynika to np. z montażu membrany dachowej, której brak w kosztorysie. Czy montaż tej membrany został ustalony z projektantem? Czy znana jest przyczyna, dlaczego nie była ona ujęta w projekcie?

Za pośrednictwem pana Adama Grzybczaka z sycowskiego magistratu otrzymaliśmy następującą odpowiedź wiceburmistrza:
W trakcie realizacji zamówienia zastosowano materiały firmy Cerpol (pustak ceramiczny ścienny), ponieważ jest to materiał równoważny, a nawet o parametrach lepszych od materiału wymaganego w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, tj. pustaka Porotherm. Zmiana materiału została zatwierdzona przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego. Jednocześnie informuję, że zmiana materiału przez wykonawcę jest zgodna z Ustawą Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. z 2019 r., poz. 1843), tj. z art. 29 ust. 3 oraz z zapisami SIWZ, rozdz. II, pkt. 1 – cytat: „Jeżeli opis przedmiotu zamówienia wskazywałby w odniesieniu do niektórych materiałów lub urządzeń znaki towarowe, patenty lub pochodzenie, źródła lub szczególny proces, który charakteryzuje produkty dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów zgodnie z art. 29 ust. 3 Ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający dopuszcza oferowanie materiałów lub urządzeń równoważnych”, ponieważ zamawiający w SIWZ dopuścił zastosowanie materiałów równoważnych.
Zmiana zastosowanego materiału będzie miała korzystny wpływ na parametry ścian, ponieważ zmniejszy się m.in. przepuszczalność cieplna o około 5 procent w stosunku do opisu materiału zawartego w opisie projektu oraz posiada lepsze parametry techniczne, np. odporność na ściskanie. Zmiana jest korzystna dla zamawiającego.
Czy zmieni się przez to cena tej pozycji? Nie, cena tej pozycji nie ulegnie zmianie.
Zamawiający wyraził zgodę na zmianę nadproży żelbetowych na prefabrykowane, ponieważ od strony technicznej są one tzw. „równoważne”, a zmiana ta umożliwiła przyspieszenie prac związanych z wykonaniem tego elementu. Cena nie uległa zmianie.
Wszystkie zmiany uzgadniane są z projektantem, zgodnie z Ustawą Prawo budowlane.
Kwota dodatkowa określona w wysokości 120 000 zł jest wartością szacunkową określoną dla wykonania m.in. instalacji zewnętrznej przyłącza gazowego oraz zakupu i montażu zbiornika na gaz do zasilania kotłowni budynku (wcześniej przewidzianych do wykonania w drugim, późniejszym etapie inwestycji – ze względu na środki finansowe), zagospodarowanie terenów zielonych przy świetlicy, plantowania skarp i obsiewu trawą, montaż nawietrzaków higroskopowych w stolarce okiennej, montażu membrany dachowej, tj. prac wykraczających poza przedmiot zamówienia określony w SIWZ i dokumentacji projektowej.
Zamawiający zlecił wykonanie powyższych prac zgodnie z Ustawą Prawo zamówień publicznych, tj. art. 144 ust. 1 pkt. 6, ponieważ wartość prac dodatkowych mieści się w kwocie poniżej 15 procent wartości zamówienia podstawowego.
Ponadto zlecenie tych robót jest korzystne dla zamawiającego ze względu na poprawę warunków użytkowych obiektu oraz jest korzystne ekonomicznie ze względu na skorzystanie z zasobów firmy wykonującej prace podstawowe na obiekcie, co pozwala zaoszczędzić koszty logistycznie oraz objąć prace te warunkami gwarancji zamówienia podstawowego.
Jednocześnie wskazujemy, że wszelkie odstępstwa od pierwotnych założeń projektu były konsultowane z projektantem i będą odzwierciedlone w dokumentacji powykonawczej obiektu, o ile wymaga tego zakres prac i przepisy Prawa budowlanego.

Kiedy otwarcie i jaki koszt?
Burmistrza Dariusza Maniaka zapytaliśmy natomiast o termin otwarcia świetlicy i jej koszty. 2 lipca otrzymaliśmy taką odpowiedź: Zgodnie z zawartą umową wykonawca budowy świetlicy w Stradomi Wierzchniej ma czas na jej realizację do 31 października 2020 r. Wykonawca realizuje prace z pewnym wyprzedzeniem, ale nie zakończono jeszcze wszystkich prac i nie rozpoczęto procedury odbiorowej. Za wcześnie jest na deklarowanie daty otwarcia świetlicy. Wartość budowy świetlicy wynikająca z umowy to 1 351 161,58 zł.

Przypomnijmy, że Gmina Syców zerwała umowę z poprzednim wykonawcą tłumacząc, że ociągał się z realizacją zamówienia i żądał przedpłaty. Z tego powodu w Stradomi Wierzchniej odbyło się bardzo burzliwe spotkanie mieszkańców tego sołectwa z burmistrzem Dariuszem Maniakiem i jego radnymi oraz wykonawcą.

Mieszkańcy deklarowali wtedy przeprowadzenie referendum odwoławczego burmistrza i Rady Miejskiej, a poprzedni wykonawca skierowanie sprawy zerwania umowy do sądu. Sprawa do sądu jednak nie trafiła, a mieszkańcy są dziś wdzięczni Dariuszowi Maniakowi za budowę świetlicy. Nie jest w tym momencie już istotny fakt, że koszt budowy po ogłoszeniu nowego przetargu wzrósł o około 200 000 zł, a dziś już wiemy, że będzie ona kosztować dodatkowe 120 000 zł.

Przeciwnikiem zrywania umowy był m.in. radny ze Stradomi Wierzchniej i sołtys tego sołectwa Marian Lempert, który „zweryfikował” jednak swoje krytyczne podejście do tego tematu i na ostatniej sesji Rady Miejskiej 29 czerwca br. pięknie podziękował burmistrzowi Dariuszowi Maniakowi za realizację budowy świetlicy.

Aktualnie wykonawcą zadania jest firma „Ładne Wnętrze” s.c. J.W. LENDA, z ulicy Plac Piastów w Twardogórze.

OBEJRZYJ FILM Z POCZĄTKÓW BUDOWY ŚWIETLICY W STRADOMI WIERZCHNIEJ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto