18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Syców: Olimpiada Wiedzy o Lesie

Beata SamulskaZaktualizowano 
Uczniowie ze szkół na terenie Nadleśnictwa Syców wiedzą, co to jest mikoryza i które drzewa potrzebują więcej światła, a nawet jak zmienia się struktura lasu w różnych porach.

Taką wiedzą dzieci mogły popisać się podczas pierwszej Olimpiady Wiedzy o Lesie, zorganizowanej przez Nadleśnictwo Syców. Finał konkursu odbył się 12 grudnia br. w Szkole Podstawowej nr 2 w Sycowie. Startowali w nim uczniowie ze szkół podstawowych nr 1 i nr 2 z Sycowa, Bukowiny Sycowskiej, Szczodrowa oraz z gimnazjów w Sycowie, Międzyborzu i Dziadowej Kłodzie. W kategorii podstawówek i gimnazjów po sześciu finalistów zostało wyłonionych spośród 357 uczniów startujących w eliminacjach szkolnych i gminnych na terenie działania Nadleśnictwa Syców. Konkursowi przyświecało motto: „Musimy się nauczyć dbać o środowisko, w którym mamy żyć. Chodzi tylko o to, czy nauczymy się tego na czas”.
– Należy podkreślić, że szkoły bardzo zaangażowały się w przygotowanie uczniów do olimpiady – ocenił prowadzący konkurs Czesław Pawlikowski. – Dzieci, nawet te ośmioletnie, mają bardzo bogatą wiedzę o przyrodzie. O świecie zwierząt i roślin potrafią mówić godzinami i zadziwiają dorosłych poziomem tej wiedzy. Może wynika to z dostępności do bogatych materiałów edukacyjnych? Dzisiejsze wydawnictwa dotyczące przyrody są atrakcyjne, przykuwają uwagę. Jestem pod ogromnym wrażeniem tej wiedzy.
Skąd pomysł zorganizowania zmagań z wiedzy o lesie o tak szerokim zasięgu? Jak informuje Czesław Pawlikowski, w minionych latach w szkołach Nadleśnictwo ogłaszało rozmaite konkursy o tej tematyce. Rok 2011 ogłoszono Międzynarodowym Rokiem Lasów, a Nadleśnictwo przystąpiło do obchodów poprzez organizację rozmaitych imprez, m.in. przygotowanie olimpiady.
Uczniowie mieli do opanowania bardzo duży zakres materiału. Wielu z nich spędziło nad książkami wiele bezsennych nocy. Efektem były wyczerpujące, bardzo dobre odpowiedzi podczas olimpiady. – Wyraźnie widać, że są dumni z posiadanej wiedzy – relacjonuje koordynator konkursu. – Choć nie są leśnikami, to jednak o lesie wiedzą nie mniej niż leśnicy. Mimo szerokiego zakresu materiału, z jakim przyszło się zmierzyć młodym osobom, można stwierdzić, że poziom był bardzo wysoki. Uczniowie radzili sobie niekiedy z bardzo trudnymi pojęciami i określeniami związanymi z lasem. Dzięki bardzo dobrej współpracy ze szkołami, ich nauczycielami, którzy zaangażowali się w przygotowanie uczniów do olimpiady, wynik był na miarę olimpiad w skali ogólnopolskiej.
Czesław Pawlikowski informuje, że leśnikom bardzo zależy na tym, by młodzież wiedziała, czym jest na przykład arboretum, bo takie przecież mamy w Stradomi, kim jest Stefan Białobok, patron sycowskiego arboretum, że z powodu wyrzuconej w lesie butelki nie wybuchnie pożar, ale nie wolno w lasach pozostawiać szkła ani innych odpadów, bo to jest po prostu zanieczyszczanie środowiska. – Pragniemy przekazywać dzieciom praktyczną wiedzę o lasach, dzięki której te lasy następne pokolenia będą ochraniać – przekonuje.
Eliminacje do olimpiady ruszyły w marcu 2011 roku. Dzieci otrzymywały z Nadleśnictwa rozmaite materiały, na podstawie których przygotowywały się do poszczególnych trzech etapów: szkolnego, gminnego i finału. Czesław Pawlikowski zaznacza, że nie udałoby się przeprowadzić konkursu bez tak wielkiego zaangażowania nauczycieli, dla których pracownicy Nadleśnictwa są pełni podziwu. – Byliśmy cały czas w kontakcie poprzez e-maile – dodaje. – Nauczyciele byli współtwórcami olimpiady, to bardzo otwarci ludzie. Nie kryli zadowolenia z takiej formy zdobywania wiedzy o lesie i prosili, aby takie konkursy stały się cykliczne, organizowane co roku.
W jury zasiedli: dyrektor liceum i biolog Barbara Trokowicz, inżynier nadzoru w Nadleśnictwie Szymon Lis i leśniczy z Komorowa Adam Sroka. Po trzech rundach pytań, nadszedł czas na podsumowanie olimpiady. – Rośnie nam nowe pokolenie biologów i przyrodników – mówiła Barbara Trokowicz. – Wszystkie bez wyjątku dzieci były bardzo dobrze przygotowane, a pytania bardzo trudne. Sądzę, że trudniejsze pytania trafiły się nawet uczniom szkół podstawowych, dlatego tym bardziej należą się brawa. Poziom wiedzy u wszystkich finalistów był bardzo wysoki, ale nie wszyscy potrafili się dobrze sprzedać, więc warto też nad tym popracować. Zachęcam was do odwiedzania naszego arboretum. Czytajcie dużo, bierzcie udział w najrozmaitszych konkursach, olimpiadach. Wszystkim gratulujemy.
Finaliści otrzymali nagrody książkowe – cenne publikacje o lasach, ochronie środowiska i przyrodzie. Dyplomy i podziękowania laureatom i ich opiekunom wręczył nadleśniczy Józef Szymański, fundator nagród, któremu leży na sercu edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży. – Wierzę, że wiedzę, którą zdobyliście do olimpiady, będziecie wykorzystywali na dalszych etapach edukacji – mówił wręczając nagrody. Podziękował nauczycielom za poświęcenie czasu na przygotowanie dzieci, a Czesławowi Pawlikowskiemu za zorganizowanie tych zmagań.
– Międzynarodowy Rok Lasów w naszym Nadleśnictwie minął w sposób wymarzony – mówi zadowolony z efektów ubiegłorocznej pracy Czesław Pawlikowski. – Oprócz olimpiady zorganizowaliśmy plener malarski w arboretum, bardzo udany festyn przy Szkole Podstawowej nr 1, obchody Dnia Dziecka. W tamtym roku wszyscy żyliśmy lasami i o to nam właśnie chodziło.

O co pytano podczas finału?
Co robią leśnicy z igliwiem i gałęziami po ścince drzew? Czy las wymaga pielęgnacji? Co to znaczy, że las gospodarczy spełnia funkcje ochronne i społeczne? Dwa sposoby określania wieku drzewa. Po co tworzone są parki narodowe i czym się charakteryzują? Co to jest arboretum? Sosna, dominujący gatunek w naszych lasach, jest drzewem nagonasiennym, jednopiennym, wiatropylnym, wiatrosiewnym – co to znaczy? Jakiego rodzaju zanieczyszczenia wpływają na zagrożenia środowiska leśnego? Wymień trzy grupy organizmów, zapewniające obieg materii, występujące w każdym poprawnie funkcjonującym ekosystemie. Jaka powierzchnię zajmuje ekosystem leśny, by można było mówić o lesie? Wymień czynności i zabiegi chroniące las od pożarów. Czy istnieje końcowe stadium sukcesji? Cechy lasu gospodarczego i naturalnego. Różnice między drewnem tartacznym, papierówką, opałem. Podaj sześć przykładów na to, że drzewo jest siedliskiem dla innych organizmów. Biologiczne metody walki ze szkodnikami lasów. Jakiego typu zależnością, między jakimi organizmami jest mikoryza, na czym polega? Dlaczego las jest szczególnym elementem krajobrazu? Na czym polega naturalne odnawianie się lasu? Czego w lesie robić nie wolno? Naturalna metoda ochrony lasu. Różnica między zalesieniem a odnowieniem. Dlaczego dwutlenek siarki jest bardziej szkodliwy dla drzew iglastych niż liściastych? Jakie drzewostany dominują w polskich lasach? Kiedy w lasach państwowych wprowadzany jest zakaz wstępu? Od kiedy istnieje Państwowe Gospodarstwo Leśne i z czym kojarzy się Stefan Białobok? Dlaczego kukułka jest pasożytem gniazdowym? jakiego rodzaju nieszczęścia nawiedzają polskie lasy? Przedstaw strukturę przestrzenna lasów i omów zmienność tego ekosystemu warunkowaną porami roku.

Wyniki olimpiady

Szkoły podstawowe:
1. miejsce Aleksandra Kaszyca, SP nr 2 w Sycowie
2. Majka Wankiewicz, SP nr 1 w Sycowie
3. Marta Majerczak, SP nr 1 w Sycowie
4. Dorota Kurzeja, SP w Bukowinie Sycowskiej
5. Julianna Kurzeja, SP nr 2 w Sycowie
6. Adrian Ferdynus, SP w Szczodrowie
Gimnazja:
1. Klaudia Schmit, Gimnazjum Dziadowa Kłoda
2. Marlena Misiak, Gimnazjum Dziadowa Kłoda
3. Paweł Woźniak, Gimnazjum Międzybórz
4. Agata Płókarz, Gimnazjum Dziadowa Kłoda
5. Natalia Stępień, Gimnazjum Syców
6. Patrycja Sznajder, Gimnazjum Syców
Nauczyciele-opiekunowie finalistów:
Elżbieta Dzięcielska-Babiarz, Kamila Piekarniak-Grzywacz, Zdzisław Prusak, Wiesława Suska, Anna Wojtasik, Małgorzata Adamek, Barbara Czaplak, Barbara Karkowska, Renata Wojciechowska

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3