reklama

Syców: Przyjechał pociąg repatriantów (GALERIA)

Beata SamulskaZaktualizowano 
Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia we współpracy z Oleśnickim Stowarzyszeniem Miłośników Techniki Olsensium zorganizował 23 kwietnia na trasie Oleśnica-Syców-Kępno-Syców-Oleśnica przejazd zabytkowym pociągiem prowadzonym trakcją parową. W Sycowie pociąg witały tłumy mieszkańców regionu. Zdjęcia ©Beata Samulska

Okazją do tego przejazdu była kolejna inscenizacja „Pociągu Repatriantów”, organizowana przez Olsensium oraz inauguracja otwarcia wyremontowanej linii kolejowej 181 na odcinku Oleśnica-Kępno. Pociąg prowadził parowóz Tkh 05353, którym obecnie dysponuje Klub Sympatyków Kolei.
Stowarzyszenie tworzy grupa miłośników kolei, którzy chcą ratować od zapomnienia i degradacji zabytki kolejnictwa, przekazywać młodszym pokoleniom wiedzę o kolei i dbać o rozwój kolei w Polsce.
Patronami przedsięwzięcia byli: poseł Michał Jaros, burmistrz Oleśnicy Michał Kołaciński, burmistrz Sycowa Sławomir Kapica, starosta powiatu kępińskiego Witold Jankowski, Klub Sympatyków Kolei Wrocław, Zakład Naprawy Taboru Kolejowego Oleśnica S.A., Eurotransport Dłubak Sp.j., Poczta Polska S.A., Stowarzyszenie Arma Oleśnica, Stowarzyszenia Kawaleryjskiego imienia 14 Pułku Ułanów Jazłowieckich we Wrocławiu, Contras Studio.

Dla oczekujących na pociąg organizatorzy przygotowali gorący posiłek, herbatę, placki i swojskie jadło. Zachwycone były dzieci, wśród których były też maluchy, które pociąg na żywo widziały po raz pierwszy w życiu. Przypomnijmy, że ostatni raz pociąg pasażerski pojechał tą trasą 30 października 2002 roku.
O chęci reaktywacji linii kolejowej 181 pisaliśmy wielokrotnie: m.in. w 2007 roku i w 2011 - kiedy na początku tego roku na stronie internetowej Starostwa Powiatowego w Kępnie pojawiła się prośba o wyrażanie opinii dotyczących zasadności reaktywacji bezpośredniego połączenia kolejowego Wieluń-Wrocław. Skąd taki pomysł?
– Apel jest efektem interwencji mieszkańców powiatu kępińskiego w sprawie reaktywacji połączenia kolejowego z Wrocławiem – tłumaczył ówczesny wicestarosta kępiński Ryszard Dachowski.
– Na nasz apel odezwały się ponad dwa tysiące osób. Ale to nie wszystko. Otrzymaliśmy pisemne poparcie wszystkich lokalnych samorządów z miejscowości na linii od Wielunia do Wrocławia, w tym poparcie władz Sycowa i Oleśnicy oraz powiatu oleśnickiego. Sądzę, że do akcji przyłączy się firma Skanska, główny wykonawca drogi ekspresowej S8. Spośród stutysięcznej rzeszy mieszkańców tego regionu sporą grupę osób zainteresowanych przywróceniem ruchu kolejowego stanowią studenci i ludzie, którzy dojeżdżają do pracy we Wrocławiu. Argumentem za reaktywacją jest fakt, że na odcinku z Cieśli do Sycowa i z Kępna do Wielunia odbywa się ruch towarowy.

Władze powiatu kępińskiego nie ograniczyły się jedynie do apelu w Internecie. Celem akcji było pokazanie skali poparcia pomysłu reaktywacji linii. Informację o takiej potrzebie i wniosek o ponowne uruchomienie fragmentu linii 181 z Wielunia do Oleśnicy i dalej do Wrocławia zarząd powiatu kępińskiego posłał do ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, prezesa zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniewa Szafrańskiego, dyrektora PKP Zakładu Linii Kolejowych w Poznaniu Wojciecha Grześkowiaka, urzędów marszałkowskich we Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. O sprawie poinformowani zostali przewoźnicy, radni, poseł Andrzej Grzyb, Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu, Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Kępna i Stowarzyszenie na rzecz Kolei Wieluńsko-Wrocławskiej z Perzowa.

– Włożyliśmy kij w mrowisko – mówił Ryszard Dachowski licząc na szeroki odzew.
Wicestarosta podkreślał, że na trasie powinny kursować tanie w eksploatacji i wygodne szynobusy spalinowe, których zakup dotują urzędy marszałkowskie. – Kiedy zamykano połączenie Oleśnica-Kępno, pojawiły się w Polsce nowoczesne, szybkie, wygodne i ekonomiczne w eksploatacji szynobusy – mówił w 2007 roku Sebastian Mikoś z Kępna. – Znalazły one zastosowanie na wielu lokalnych liniach kolejowych. – Kolej staje się coraz bardziej konkurencyjną formą podróży – tłumaczył Dachowski. – Kiedyś była nieopłacalna. Dziś wcale tak nie musi być. Część linii jest w dobrym stanie. Poprawy wymaga odcinek z Kępna do Sycowa. Zrobię wszystko, żeby kolej wróciła na tory linii 181 i dalej – mówił wtedy stanowczo wicestarosta kępiński.
Rzeczywiście, w remont linii kolejowej włożono ogromne środki. Dziś jest ona gotowa do ruchu pociągów.

Józef Promny, który na sycowskiej kolei przepracował 28 lat, najpierw jako dyżurny ruchu, potem jako zawiadowca stacji, wspominał, że za jego czasów na bocznym torze kolejowym w Sycowie potrafiło stanąć nawet 60 wagonów, a dworzec tętnił życiem. Pamięta czasy, kiedy linię obsługiwało 120 pracowników sprawdzających tory i urządzenia.

Raduje się serce, raduje się dusza, że po latach pociąg do Sycowa rusza!
W 2011 roku sycowski miłośnik kolei Michał Ratajczak na forum Południowowielkopolskiego Towarzystwa Kolejowego pokusił się nawet o próbę poezji: „Raduje się serce, raduje się dusza, że po latach pociąg do Sycowa rusza! Oj, da, oj da dana, kolej jest kochana”. Wierszyk powstał, gdy Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia ogłosił, że o godzinie 9 w sobotę 9 kwietnia 2011 roku z Wrocławia Głównego do Sycowa wyruszy promocyjny pociąg specjalny. Skład historycznych wagonów pasażerskich typu Bi oraz zestaw odrestaurowanych przez członków klubu wagonów towarowych prowadziła lokomotywa spalinowa SM42. Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zorganizował ten przejazd dla uczniów II Liceum Ogólnokształcące im ks. Jana Twardowskiego w Oleśnicy za pomoc przy odrestaurowaniu starego taboru kolejowego. 2 września 2010 roku klub podpisał ze szkołą porozumienie o współpracy. Zatem pierwszy pociąg rekonstrukcyjny wjechał do Sycowa w 2011 roku.

Kolej w Sycowie
Linię kolejową Oleśnica-Syców oddano do użytku 10 listopada 1871 roku. Rok później pojawiło się połączenie z Kępnem. Obecny budynek sycowskiego dworca (oczywiście w obecnym stanie) pochodzi z 1912 roku. W swoją ostatnią drogę pociąg osobowy o numerze 67724 relacji Oleśnica-Kępno wyruszył 30 października 2002 roku o godz. 18.10. Tego dnia zakończyła się na tej linii era lokomotyw spalinowych w planowym ruchu pasażerskim. Jeszcze w 2009 roku, na wniosek prywatnych przedsiębiorców, PKP PLK uruchomiło ponownie linię, lecz tylko na odcinku Oleśnica-Cieśle-Syców, a związane to było z transportem kruszywa i stali na potrzeby budowy drogi S-8. Przewoźnikiem było PKP Cargo.
Ponownie linia kolejowa 181 została uruchomiona trzy tygodnie temu.

60 Sekund Biznesu: W Polsce nie ma kierowców

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3