Tydzień Edukacji Globalnej to coroczna międzynarodowa akcja, która ma na celu zwrócenie uwagi społeczeństw w Europie na potrzebę prowadzenia edukacji o sprawach globalnych poprzez intensywne i różnorodne działania skierowane przede wszystkim, ale nie tylko, do dzieci i młodzieży.
Jakie wyzwania
Ideą tego tygodnia jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur.
Pobudzić aktywność
Inicjatywy Tygodnia mają przyczynić się do pobudzenia aktywności młodych ludzi na rzecz bardziej sprawiedliwego świata, ukazywać konkretne możliwości zaangażowania i uświadomić im w tym kontekście odpowiedzialność za własne działania.
Jest współzależność
Najważniejszym wyzwaniem Tygodnia Edukacji Globalnej jest uświadomienie mieszkańcom państw europejskich współzależności pomiędzy nami i mieszkańcami mniej rozwiniętych obszarów globu, pokazywanie wspólnych dla całej ludzkości i kierowanie uwagi na poszukiwanie potencjalnych rozwiązań.
Patronat, koordynator i hasło
Obchodom TEG patronuje Europejskie Centrum na Rzecz Współzależności i Solidarności Światowej (Centrum Północ-Południe) przy Radzie Europy. W Polsce koordynatorem krajowym obchodów TEG jest Grupa Zagranica. Przy organizacji tegorocznej edycji Grupa Zagranica współpracuje z Polską Akcją Humanitarną. Hasło TEG w 2013 roku brzmi:
Wybierz zrównoważony styl życia
Co w każdy dzień
Każdy dzień tygodnia w SP w Drołtowicach przebiegał pod innym hasłem. Na pierwszej lekcji uczniowie zapoznawali się z tematem dnia. Oglądali prezentacje i filmy. Przydzielane były im zadania i ogłaszane konkursy dnia. Na zajęciach świetlicowych każdego dnia wykonywane były prace plastyczne oraz plastyczno- techniczne. Potem na różnych lekcjach uczniowie zajmowali się tematami dnia z różnych perspektyw.
PONIEDZIAŁEK – Dostęp do edukacji
Uczniowie zostali zapoznani z warunkami nauki dzieci w Afganistanie oraz w Kenii.
Uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych, obejrzeli prezentację multimedialną, zobaczyli również film o warunkach nauki w krajach Afryki. Na korytarzu szkoły została zorganizowana wystawa. Wykonane zadania: prace plastyczne na temat: „Co daje nam szkoła?; wywiady z absolwentami naszej szkoły, aby dowiedzieć się, jak potoczyły się ich losy; redagowanie listów do dzieci w Kenii.
WTOREK – Dostęp do wody
Uczniowie dowiedzieli się, jak wygląda sprawa dostępu do wody w krajach mniej rozwiniętych. Obejrzeli prezentacje i filmy. Uświadomili sobie, że nawet w krajach wysoko rozwiniętych istnieje problem zmniejszającej się ilości czystej wody i że należy bezwzględnie oszczędzać wodę. Na zajęciach z różnych przedmiotów uczniowie spoglądali na problem wody z różnych perspektyw: Matematyka: „Wanny pełne wody”; przyroda: Woda bezcenne dobro naszej planety”; klasy I – III: „Woda potrzebna do wszystkiego”
ŚRODA – Łamanie praw człowieka
Za pomocą prezentacji multimedialnych oraz filmów pokazano uczniom, jak łamane są prawa człowieka i dziecka na świecie, ale również i blisko nas. Na zajęciach wychowawczych rozmawiano na ten temat z wychowawcami. Zadaniem uczniów było wykonanie plakatu na temat: „Łamanie praw człowieka”
CZWARTEK – Prawo do żywności
Uczniowie mogli przeprowadzić akcję mającą na celu promowanie oszczędzania jedzenia. Mogli też sami pokazać, że nie marnują żywności. Uświadomili sobie, że wyrzucanie kanapek, czy obiadu nie powinno mieć miejsca. Wszyscy zgodnie postanowili, że zamiast wyrzucać śniadanie czy obiad, warto się nimi podzielić. Uczniowie malowali plakaty: „Nie marnuj jedzenia”
PIĄTEK – Globalne ocieplenie
Uczniowie z klas I – III uczestniczyli w zajęciach „Jak zmiany klimatu wpływają na moje życie”. Klasy IV – VI w zajęciach „Chroń środowisko – działaj energicznie”. Wszystkie prace uczniów były prezentowane na forum szkoły. Zwycięzcy konkursów byli systematycznie nagradzani za swoje prace.
Jakie efekty
Efekty tygodniowych działań: postanowienie uczniów o adopcji dziecka z Afryki (pieniądze są już zbierane); udział w akcji Unicef „Prezent bez pudła”.
Efekty widoczne w szkole, to brak niedojedzonych kanapek w koszach na śmieci i większa ilość dokładek podczas obiadów. Koordynatorem i prowadzącym te wszystkie działania był Jacek Wojtas – nauczyciel historii i przyrody, pedagog szkolny.
META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?